середа, 16 листопада 2016 р.

Музей Реріха у Нью-Йорку


Тут не буває багато відвідувачів - в тиждень трохи більше 200 чоловік. Таксистам потрібно назвати адресу, щоб доїхати сюди. У цьому п'ятиповерховому особняку оазис світла, на ньому напис: «Музей Реріха». І тут же - символ Прапора Миру. Тут зараз те, що залишилося від 29-поверхового хмарочоса Реріхівського інституту і музею, де розміщувалося понад 1000 його картин.

У Реріха в США були колись впливові покровителі, один з них міністр сільського господарства Генрі Уоллес, який фінансував експедицію в пустелю Гобі в цілях пошуку посухостійких трав. Однак у Реріха, схоже, були свої плани, в тому числі і створення так званого містичного Реріхівського держави, про що було повідомлено уряду США. Агент розвідки писав, що Реріх поставив США в безглузду і навіть смішну ситуацію.

Луїс Хорш - фінансист і гравець на біржі, раніше фінансував експедицію Реріха в Азію, в якій він нібито знайшов свідчення проповідування Христа в Індії, також вважав відносини з Реріхом сміхотворними і безглуздими, і виставив йому рахунок за хмарочос і інші витрати 200 тисяч доларів. В результаті хмарочос і значна частина колекції були конфісковані.

Микола Костянтинович Реріх мало кому відомий в сучасній Америці, а тим більше мало відомий ось цей крихітний музей в західному кінці 107 вулиці в верхньому Манхеттені, розміщений в особняку з драбинами, покритими лінолеумом і потертим килимом на підлозі. У 1949 році, завдяки Зінаїді Григорівні Фосдік - співзасновника Реріхівського інституту, музей знову відкрився. Особняк придбали на гроші групи американських друзів М. Реріха.

Музей існує за рахунок пожертвувань і членських внесків, співробітників тут всього 4 людини, включаючи 82-річного директора, Даніеля Ентіна. Тут ніхто не отримує платні, крім бухгалтера. Все тримається на ентузіазмі та безкорисливість.

Зараз з більш ніж 7 тисяч картин Миколи Костянтиновича, розкиданих по всьому світу, тут експонується всього трохи більше 200, і навіть це вважається найбільшою його колекцією. Чудові містичні картини диких земель від гори Хіра в Аравії до Евересту в Тибеті, від Синая до лісів Сибіру використовувалися Реріхом як фон для Св. Сергія, Магомеда і Крішни. Його картини вікно в інший світ, невідомі непосвяченим. За словами Ентіна, ті, хто приходить сюди, не аматори мистецтва, для них ці картини - послання, послання велике, а значить і картини великі.

І хочеться вірити, що послання буде почуто, і роботи великого російського художника і філософа іномірья Миколи Костянтиновича Реріха стануть такими ж шанованими в культурній історії людства, як шановані вони в Тибеті і в Індії.

Немає коментарів:

Дописати коментар